[Fitxa: "Quatre veus de la literatura
contemporània a Mallorca" de Jaume Pomar. Editorial Ensiola. 131 pàgines.
Muro (Illes Balears), 2012. Preu:
12 €]
L'assagista, poeta i narrador
mallorquí Jaume Pomar aplegant en un volum aquest escrits dedicats a Llorenç Vilallonga - del que Pomar es un dels millors
coneixedors - , Bartomeu Fiol, Guillem Frontera i Lluís Maicas ha fet alguna
cosa més que reunir quatre retrats d'escriptors contemporanis de Mallorca. Anem
a pams, però. Aquests papers, Pomar els havia publicat en forma de treballs
dispersos (pròlegs, certàmens literaris o escrits per a la premsa) que en algun
cas ha cregut convenient de revisar. Tot i no ser cap novetat, doncs, els textos reunits en aquest volumet ofereixen no sols
una aproximació especifica a cada autor tractat, sinó que ens fa adonar,
diguem-ho tot, fins a quin punt aquests autors semblen mig oblidats per la
mateixa cultura a la qual pertanyen. Com diu l'autor del volum pertanyen a la
perifèria de la perifèria. El
fet posa en evidència un problema
esdevingut crònic: els dèficits de projecció i circulació d'obres i
trajectòries literàries entre el públic que n'hauria de ser el potencial
receptor. Els silencis clamorosos de la critica tampoc han ajudat. En aquest
sentit el cas de Lluís Maicas em sembla paradigmàtic tot i que la personalitat
d'aquest poeta i dietarista impecable (a més d'artista plàstic en algun moment)
sigui la d'un "outsider" singular i s'esforçi cada dia, tal com diu
Pomar, per esdevenir un "outlaw": ja només per això hauria de ser
motiu d'atenció.
En el seu conjunt, però, aquests retrats ens donen algunes
pautes per penetrar en la realitat
mallorquina i les dificultats que, per a l'exercici literari o la creació,
es donen en un context social, econòmic i humà que, malgrat totes les
aparences, "no ha marxat amb el temps" tal com assenyala Pomar
comentant l'obra del ja referit Lluís Maicas. Amb Villalonga assistim a algunes
pretèrites interioritats socio-culturals sempre interessants perquè acaben per
retratar el país. D'altra banda es amb Villalonga que comença el mite del
paradís perdut que esdevé transversal a l'obra dels altres autors que es
comenten en el volum. L'escriptura es per a tots ells una mena de refugi on
apamar amb lucidesa el desencís, mentre l'incansable pouar en el llenguatge es
converteix i es transforma en una operació de rescat i una sublevació per la via estètica de les dimissions de la
vida col·lectiva i les presons quotidianes.
Nota: Aquesta article va ser publicat al suplement Cultura/s de La Vanguardia el 3 d'octubre del 2012
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada