Si ara en parlo és perqué arran de l'exposició sobre el Paral·lel – magnifica, per cert – que ha organitzat el Centre de Cultura Contemporània de Barcelona de la mà del que serà el futur director del Teatre Nacional, Xavier Albertí (fet del que cal felicitar-se: toquem fusta i que el deixin treballar) em vaig trobar per sorpresa davant una sèrie de pintures que porten la firma de l'artista admirat.
Si Mompou va ser reivindicat fa uns anys gràcies a una exposició organitzada per la Fundació Caixa Catalunya La Pedrera, no fora una mala pensada fer-ho també amb Bosch-Roger malgrat que fa 19 anys, amb motiu del centenari del seu naixement, el Departament de Cultura de la Generalitat li va dedicar una exposició al Palau Moja (de l'1 / XII / 1994 fins el 8 / I / 1995).
Amb motiu d'aquella exposició el professor Jordi A.Carbonell va publicar un opuscle que té interés de consultar. Entre d'altres coses s'hi pot llegir, relacionat amb les exposicions que va fer entre els anys 1926-30, que l'estil estava "basat en una pinzellada embastada i sintèticament constructiva, de cromatisme exaltat, i aplicat a una temàtica que va ser omnipresent al llarg de la seva trajectòria: paisatges suburbials com el de les barraques de Montjuïc, carrers concorreguts com el Paral·lel i les Rambles i temes del port de Barcelona. Era un visió densa, dinàmica i cosmopolita del món modern quotidià, una visió de la realitat que ja distava molt de la descrita a les obres dels noucentistes". I més endavant el professsr de la URV afegia: "Estilísticament, els seus quadres eren d'un constructivisme rigorós i persisitent, amb un clar domini de la línia sobre la resta de valors plàstics. El cromatisme havia esdevingut més afinat, amb abundor de blaus i colors lluminosos, peerò sense caure en estridències".
Sempre he pensat que aquest fragment m'explicava prou bé l'experiència de contemplar la pintura de Bosch Roger.
Magnífica l'exposició del Paral·lel i magnífiques les pintures de Bosch-Roger. No puc estar més d'acord amb en les emocions que desperta. I potser millor quan no sabem per què alguna cosa ens commou.
ResponElimina