[FITXA: "El pobre músic" de Franz
Grillparzer. Traducció i apèndix de Xavier Jové-Massana. Il·lustracions de Quim
Bou. Editorial Accent. Girona, 2011]
Darrera el dramaturg que triomfava als
escenaris vienesos i l'estudiós del teatre bàrroc espanyol que s'emmirallava en
l'obra de Calderón de la Barca, s'amagava també un advocat i fosc funcionari de
la cort imperial austríaca que va lliurar a la posteritat un relat amb una
càrrega de profunditat que el posat i el tarannà de Franz Grillparzer (Viena
1791- 1872) no semblaven anunciar. L' autor va passar per la Revolució
Francesa, el període napoleònic i la posterior restauració absolutista (amb
Metternich com a gran munyidor dels pactes al Congrés de Viena) sense que tot
plegat li suposes cap trasbals ideològic en el seu sòlid conservadurisme tot i que algun problema tingué amb el
famós canceller. Amb aquest teló de fons, la tasca artística de Grillparzer se
situa en el terreny de la discreció endreçada, assoleix la categoria d'autor
canònic - el famós estil Biedermeier -, no exempte d'ombres que traspuen algun
neguit que li rossega l'ànima més enllà de l'aspiració al classicisme. D'aqui
cal pensar que va sortir l'obreta que tenim a les mans.
Les ombres que es projectaven sobre el
futur les veiem, per exemple, en l'acurada descripció inicial que fa de la gernació que es dirigeix cap a la festa
de la Brigettnau i les reflexions que li suggereix. La mirada atenta que adreça
a les masses es resumeix amb un frase quasi premonitoria: "hom no pot
percebre els cèlebres si no ha percebut els obscurs". El subtil rerafons
de l'obra, el trobem en la doble confrontació del personatge central. D'una
banda el músic que no encerta una nota amb el seu violí (és a dir, la dificultat
de l'art per encarar la modernitat que es va apropant), i els interessos
materials que dominen el seu horitzó: el botiger interessat en la seva fortuna
intentat encolomar-li la filla, i la pèrdua de la herència per culpa d'un
estafador. La incapacitat psicològica de Jakob per fer front a situacions tan
prosaïques i la impotència del seu art per fer explicita la veritat són la raó
de la persistència solitaria. És la imatge de l'artista del futur, el que truca
a la porta.
Kafka va escriure de Grillparze que
"la quietud amb que disposa de la seva persona, la passa lenta que no
oblida res, la seva disponibilitat immediata – només si es fa necessaria i no
pas abans –, ja que tot ho veu a venir amb antelació". Exacte.
Llibre recomenat per FARISTOL - La Central - Barcelona - 2011
[Nota: aquest article fou publicat al suplement Cultura's de La Vanguardia del 16 de novembre d'enguany]
Llibre recomenat per FARISTOL - La Central - Barcelona - 2011
[Nota: aquest article fou publicat al suplement Cultura's de La Vanguardia del 16 de novembre d'enguany]
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada